Powered by Blogger.

AhIan WasahIan

Mujahideenz.

Allah | Satu

Bila diri digelumang nafsu.

>> Thursday 15 December 2011






Assalamu'alaikum wbt. Salam perjuangan buat teman teman sekalian. Moga petang yang penuh barakah ini dapat kita nikmati sama sama. Al an, ena ingin menyentuh sikit topik yang sesuai dengan maudu'(tajuk) di atas. Sebelum tu, ayuh tanya diri sendiri, pernah tak anda nak berubah dan xnak ulangi kesilapan dulu. Seperti contoh, anda pernah bergelumang dengan maksiat. Tak kira walaupun maksiat hati sekalipun. Pernah? Pernah tak?
Baiklah, ena buat satu contoh.
**
Fulan Bin Fulan. Umurnya baru belasan tahun. Pernah suatu ketika dulu, dia sanggup membazirkan masa, wang, hanya untuk memuaskan nafsunya sendiri. Dia akan menghabiskan masanya bersama insan yang (kononnya) di cintai sepenuh jiwa raga bakul. Bila malam nafsunya pasti diberi layanan istimewa. Walaupun hanya berbalas sms. Tapi nafsunya puas.

Bila siang menjelma, dia habiskan masa lagi bersama insan tersebut. Sampaikan mandi makan tidak terjaga. Orang di sekeliling kekadang dilupakan. Insan yang layaknya mendapat belaian dan perhatian(ibu bapa) disisihkan. TANPA sedar.

Hari demi hari, dia semakin galak dengan nafsunya. Tapi, suatu hari sesuatu terjadi. Rasa kelainan dalam dirinya. Dia merasakan kekonsongan. Juga kesunyian. Dia fikir, dengan adanya insan yang dicintainya, dia pasti tidak kesunyian lagi. Sebenarnya, dia silap, yang tidak kesunyian adalah nafsunya sahaja. Tapi, imannya dah lama tak diberi perhatian. Selepas hari tu, dia ber azam nak bertaubat. Dia takkan ulangi perbuatan sia sia nya tu.

Tapi, hari ini, lain pula jadinya, dia hadir dengan karakter yang begitu bisa menarik minat wanita wanita yang inginkan lelaki soleh. Dia berkenalan lagi dengan seorang gadis. Tapi, baginya, gadis itu lain daripada gadis gadis yang lain. Awalya, dia menganggap gadis itu sebagai sahabatnya. Tapi lama kelamaan, nafsunya cepat saja menguasai.

Dia tak dapat bertahan dengan azamnya. Gadis ini melayannya juga. Pasti makin tergugat imannya.
Apa yang terjadi? Sampai sekarang, dia masih x bisa melawan nafsunya. Kadang kadang, dia masih dapat mengawalnya. Tapi, x sentiasa nafsu dapat di kawal.

Gadis itu pula sebenarnya seorang blogger. Seorang yang dah ada pengalaman persis sepertinya. Tapi, gadis ini punya satu niat, dia ingin menyedarkan si fulan. Lalu dia melayan saja si fulan. Tapi dalam hati gadis ni sentiasa berdoa agar dia tidak terlibat sekali ke kancah maksiat. Gadis ini masih mampu bertahan. Apa yang ditunggu gadis ini sebenarnya?

Gadis ini sebenarnya menunggu saat si fulan sedar akan kesilapannya. Hari demi hari, hati gadis semakin risau. Lalu dia berniat untuk terus menyedarkan si fulan.

Si fulan pula, masih atas awan. Seperti di awangan. Masih leka dengan nafsunya.

**

Disini, kita dapat lihat, bagaimana seseorang itu TIDAK ISTIQAMAH semasa bertaubat. Taubat yang tidak bersungguh. BUKAN taubat NASUHA.

Jadi, kita perlu sedar dan teruskan bertaubat. Jika apabila kita bertaubat dari melakukan sesuatu kesalahan, tapi lepastu buat balik, maknanya Allah masih x terima taubat kita. Taubat sungguh sungguh.
TAPI, jangan pula kita fikir, '
     'ah xpe lah, lain kali leh taubat lagi. '
     ' Allah x terima taubat lagi, nanti leh taubat lagi. Buat dulu puas2.'
 Huhu, jauh. jauh kau syaitan. Jauh kau dari terus menghasut ummat Muhammad. Amin.

Moga kita sentiasa dilindungi Allah. Moga Allah menerima taubat kita. Dan moga kita selalu istiqamah dalam melakukan ibadat. Allahumma aamin. amin amin amin.





Ena.Binnabil Huda





0 comments:

Post a Comment

Syukran :)

Jazakallah.

Ini yang kita inginkan.

Halwa uzunun :D

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP